قرآنیها

تفسیر و معنی عرش، اریکه، تخت و سریر

تفسیر و معنی عرش، اریکه، تخت و سریر

.......................

اما منظور از کرسی و عرش خداوند، چند معنی می­تواند باشد:

منطقه قلمرو و حکومت.

منطقه نفوذ علم: چنانکه امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه 255 سوره بقره معروف به آیة الکرسی ذیل این قسمت که می­فرماید: «..وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السمَوَتِ وَ الأَرْض..»[2] فرمودند: منظور علم خداوند است.[3]

موجودی وسیع­تر از تمام آسمان­ها و زمین.

از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند: آسمان­ها و زمین در برابر کرسی، همچون حلقه انگشتری است در وسط یک بیابان و کرسی در برابر عرش همچون حلقه­ای است در وسط یک بیابان.[4]

در مورد معنای سوم، هر چند طبق معنای ظاهری آن می­توان از سخن دانشمندان علوم جدید که می­گویند: هیچ کس نمی­تواند وسعت عالم هستی را تعیین کند بلکه هر چه ابزار نجومی پیشرفت می­کند، افق­های تازه­ای از جهان هستی را برای ما آشکار می­کند، برای تائید آن استفاده نمود، ولی ظاهرا منظور روایات وجود عالم ماده و جسمانی نیست، بلکه منظور وجود عالم ماوراء طبیعی است که برای اطلاع بیشتر باید به کتب فلسفی و یا تفسیر المیزان، ج 2، ص 335 به بعد، ذیل تفسیر آیه 255 سوره بقره و نیز ج 8 از ص 147 ذیل تفسیر آیه 54 سوره اعراف مراجعه فرمائید.

http://www.hawzah.net/Hawzah/QandAs/QandAs.aspx?id=12501

http://gol.blog20.net

عرش و کرسی

در قرآن،بجز آسمان و زمین و آنچه در بین آندو است،از دو موجود دیگر به نامهای عرش و کرسی نیز نام برده شده است.در مورد کرسی،تنها یک آیه وجود دارد:

بقره/255:

وسع کرسیه السموات و الارض .

گستره ی کرسی الهی،آسمان و زمین است.

اما در مورد عرش،چندین آیه در قرآن آمده است.

مبحثی وجود دارد در مورد اینکه آیا عرش و کرسی یک چیز است؟برخی احتمال داده اند که یک چیز است با دو نام.عرش به اعتبار دلالت بر اریکه ی سلطنت و اورنگ قدرت،و کرسی،به اعتبار برتری و سریر حکمرانی و مقر فرمانروایی.هر دو تعبیری است کنایی از مقامی که امر تدبیر جهان از آن،ناشی می شود.

اما آیا براستی یکی هستند یا دو تا؟چیزی است که دلیلی قطعی از خود قرآن بر هیچکدام نداریم،اما بر حسب روایات متعدد می توان گفت،که عرش و کرسی دو چیز متفاوت هستند،و شاید بتوان گفت که ظاهر قرآن هم همین است.

مبحث دیگر این است که عرش و کرسی چیست؟آیا کنایه از مقام فرماندهی است یا براستی موجوداتی هستند نظیر سایر پدیده های گیهان و جهان؟

از برخی آیات شاید بتوان مدد گرفت که منظور از عرش،همان مقام سلطنت و ربوبیت و تدبیر الهی است،

.......................

احتمال دیگر این است که عرش نام مخلوق خاصی باشد،و مؤید آن هفت مورد دیگر است که خدا،با تعبیر«رب العرش »توصیف می شود،از جمله:

توبه/129:

فان تولوا فقل حسبی الله لا اله الا هو،علیه توکلت و هو رب العرش العظیم .

اگر برگشتند و به تو پشت کردند،بگو خدا مرا بسنده است(همانکه)جز او خدایی نیست،بر او پشتگرمی و تکیه دارم و او پروردگار عرش سترگ است از ظاهر آیه چنین برمی آید که عرش موجودی است که خدا رب اوست،این استظهار و مددجویی از آیه،در اینجا بعید نیست.گرچه به این ظاهر نیز چندان تکیه نمی توان کرد چون در برخی آیات دیگر، «رب »به اسم معنی نیز اضافه شده است:چنانکه در تعبیر رب العزه،چنین نیست که «عزت »موجود و پدیده ای است و خدا رب اوست،بلکه رب در اینجا بمعنی دارنده و صاحب است:دارنده عزت.در اینجا نیز می تواند رب العرش به معنی صاحب ملک و تدبیر باشد، اما آیه روشنتری نیز هست:..................

اما بر حسب روایات،عرش یک مخلوق حقیقی است و حاملانی با اوصافی ویژه برای آن، ذکر شده است و این روایات بهترین مؤید هستند برای احتمال دوم.

......................

http://www.hawzah.net/Hawzah/Articles/Articles.aspx?LanguageID=1&id=3355

درباره عرش‌، کرسی‌، ...........

..................

کرسی‌" می‌گویند، گاهی این کلمه کنایه از "علم‌"، و گاهی کنایه از حکومت و قدرت و فرمانروایی بر منطقه‌ای است‌.
کرسی در آیه 255 بقره‌: "...وَسِع‌َ کُرْسِیُّه‌ُ السَّمَـَوَ َت‌ِ وَالاْ ئَرْض‌"(آیة‌الکرسی‌) می‌تواند هم اشاره به نفوذ حکومت مطلق و قدرت پروردگار در آسمان‌ها و زمین باشد، و هم به نفوذ علمی او، و هم جهانی وسیع‌تر از این جهان که آسمان و زمین را در برگرفته است‌.(ر.ک‌: شرح و تفسیر لغات قرآن‌، همان‌، ص 55.)

........................

http://www.porsemanequran.com/fa/node/17838

http://yahazratemohsen.blogfa.com

 

+ ن.غ ; ۱۱:۳۸ ‎ق.ظ ; سه‌شنبه ٤ خرداد ،۱۳۸٩
    پيام هاي ديگران ()